Friday, December 26, 2008

Sedapnyer...

Kebosanan cuti2 sekolah ni menggamit aku mencuba bermacam2 kuih yang tak pernah aku buat sebelum ini... bermula dengan potato wedges, kuih pau, putu halba, kuih kasturi, puding kacang hijau, martabak mini, kuah roti tortilla dan apa lagi ek...

Dan masih sempat plak buat kek coklat sambil ditemani Nuruddin kat dapur malam tadi... sebenarnya dah pernah buat kek coklat b4 ni, cuma waktu tu sifu (nabila hanis) masih ada dirumah sebelum fly... sekarang mencuba sendiri tanpa sifu dan rasa berminat plak nak berkongsi resepi kek coklat lembap yang mudah ni dengan kawan2...

Actually resepi ni diambil daripada Kak Ha (Dr. Nasuha), menurut K.Ha kawannya doktor lelaki yang kasi... set2 doktor ni teror masak rupanya.... ;). So, sesiapa yang berminat boleh la mencuba ye... kek ni telah mendapat pujian dari mertua... hehe...

Bahan-bahannya:
150g yogurt
1 cup cocoa powder} mix and cool
1 cup hot watter }
250g butter
2 cups gula halus (dikisar)
2 cups self-raising flour ( ayak 2 kali bersama soda bikarbonat)
1 teaspoon soda bikarbonat
4 AA eggs

Cara membuat:
- Beat butter and sugar until smooth and creamy
- add eggs one by one
- add flour mixture, cocoa mixture and yogurt interchangeably bit by bit (selang seli sedikit-sedikit)
- bakar pada suhu 175 darjah celcius selama 40 minit atau hingga masak

Toping :
- coklat masakan, marjirin dan susu pekat manis dicampur atas api dan kacau sampai masak...

Tambahan :
- almond dan walnut sebagai penambah rasa di dalam kek...


Dan... inilah hasilnya!!!


Kek yang telah siap dibakar bersama toping yang belum disapu ke atasnya...


Rupa kek yang sudah siap disapu toping...


Kelihatan abi menikmati setiap suapan kek dengan penuh berselera...
"bestnyer ummi buat..", kata abi..
"terima kasih", balas ummi..

2 comments:

k.baiti said...

sodapnye munnn! alahai omaknye nuruddin ni rahin tui :)

Mun said...

hehe... biasa je akak.. seronok gak mengisi masa lapang ngan memasak ni rupanya.. baru paham nape suri rumah suka wat blog pasal masak2... huhu..

Mari berzikir...

2nd baby...

Lilypie Pregnancy tickers

Kondisi baby...

Lilypie Maternity tickers